Geoblog.pl    pawelgosia    Podróże    Podróż pełna barw    3 dni w stolicy

Francja
Francja, Paris

6 kwietnia
Dojeżdżamy do Paryża o 5tej, z godzinnym opóźnieniem. Wysiadamy na dworcu Bercy i idziemy 15 minut do stacji metra (najblizsze metro jest akurat teraz w remoncie). Mamy super appkę, która pokazuje nam jak z przesiadką dojechać do naszych hostów. Jedziemy z przesiadką liniami 1 i 13. Ouafae i Mohamed to nasi gospodarze z couchsurfingu na najbliższe dni. Są na tyle wspaniali, że zaprosili nas od razu po naszym autobusie abysmy przyszli do nich i mogli odespać. Dojeżdżamy do ich dzielnicy Clichy. Aby wejść do budynku musimy wklepać 3 różne kody w trzech miejscach. W końcu wyjmujemy schowany przez nich dla nas na klatce schodowej klucz i wchodzimy na paluszkach do domu. Czeka na nas pokoik z pościelonym łóżeczkiem i ręcznikami. Zrzucamy plecaki i od razu idziemy spać. Po dwóch nocach w drodze to cudownie zasnąć w łóżeczku ze świeżą pościelą.
Budzimy się koło 11tej. Jak się okazuje nasi gospodarze jeszcze śpią, bo mają dość nocny tryb życia. Koło południa wstają, siadamy razem i rozmawiamy. Oboje są z Maroka, żyją tutaj i pracują jako web-deweloperzy. Częstują nas ciekawym jedzinkiem. Trochę rozmawiamy, a potem my ruszamy do miasta. Dziś chcemy zobaczyć to co w miarę blisko od nas (blisko czyli 5km). Wychodzimy więc na "spacerek". Najpierw oglądamy łuk triumfalny, a potem dochodzimy pod Wieżę Eiffla. Decydujemy się dostać się na górę, więc wybieramy najtańszą i dla nas najciekawszą opcję: wyjście schodami na drugie piętro, a potem wyjazd windą na samą górę. Wchodzenie schodami jest bardzo interesujące - możemy z bliska podziwiać tą wielką konstrukcję, której postawienie w tamtych czasach musiało być niezłym wyzwaniem. Wielkie narożniki i połączenie metalowych części robią wrażenie. Z drugiego piętra na górę jest już tylko winda. Mimo dużej ilości turystów cały system działa dość sprawnie i bardzo szybko znajdujemy się na gorze wieży, na wysokości 280 metrów. Jest stąd przepiękna panorama Paryża. Oglądamy widok z każdej strony. Jest tu nawet malutki bar gdzie niektórzy ludzie kupują sobie szampana. Zjeżdżamy i schodzimy w dół. Jeszcze krótki spacerek po Polach Marsowych i wracamy w stronę domu. Okazuje się, że tu w sobotę duże sklepy są wcześnie zamykane, więc zaglądamy na zakupy do małego, dosc drogiego Carrefoura. Przychodzimy do domku. Nasi gospodarze mają dziś wrocić późno w nocy. Paweł gotuje nam obiad, a potem pijemy sobie dobre wino z Bordeaux.

7 kwietnia
Wysypiamy się i o 11tej wychodzimy z domu. Wczoraj kupiliśmy bilety do Wersalu na 14:30, więc zmierzamy w tym kierunku. Idziemy 10 minut na stację kolejową i pidmiejskim pociagiem (bilet 2,9euro) jedziemy na stację Versailles. Stamtąd mamy jakieś 15 minut piechotą. Pałac już z zewnątrz robi wrażenie, jest bogato złocony. Mamy trochę czasu do naszej godziny wejścia, więc idziemy przejść się po parku pałacowym, a potem oglądamy jeszcze powozownię z dawnymi karocami, która jest darmowa. Na koniec ustawiamy się w kolejce. Wejścia są co pół godziny i jest masa ludzi. Ale wszystko jest dość dobrze zorganizowane. Długa kolejka posuwa się bardzo szybko i zaraz jesteśmy w pałacu. Zwiedzamy około 1,5h. Najciekawsze są komnaty Ludwika XIV i kościół. Bogato zdobione sklepienia są przepiękne. Po wyjściu wracamy pociągiem do Clichy, robimy zakupy i wracamy do domu. Dziś obiecaliśmy naszym gospodarzom, że zrobimy obiadek. Robimy blachę warzyw z serem i do tego wino, a na deser krojone owoce i ciastka. Rozmawiamy na różne ciekawe tematy do późnego wieczora.

8 kwietnia
Wysypiamy się, śniadanko i ruszamy do miasta. Dziś mamy w planie spacerek po centrum. Na początek idziemy obejrzeć z zewnątrz katedrę Notre Dame. Jest dalej remontowana po pożarze i można podziwiać jedynie piękną fasadę. Potem oglądamy Panteon, wieżę St. Jaques, spacerujemy wśród pięknych budynków Sorbony i oglądamy kolejne koscioły: Val de Grace, St. Etienne du Mont, St.Paul & St.Louis, Saint Germain l'Auxerrois. Siadamy sobie na brzegu Sekwany na odpoczynek i pijemy dobre wino. A potem idziemy wzdłuż Sekwany - oglądamy ratusz- Hotel de Ville i dochodzimy do Pałacu królewskiego Louvre. Pałac z zewnątrz robi niesamowite wrażenie. Ilość rzeźb i płaskorzeźb na fasadach jest niesamowita. Dalej idziemy przez Pola Elizejskie i odbijamy w prawo w ulice w kierunku domu. Po drodze jeszcze zakupy w Lidlu i bardzo zmędzeni docieramy na miejsce. Pięknych budynków w Paryżu jest taka ilość, że 3 dni pozwalają tylko zobaczyć tylko małą część tego co tam jest. Obiadek, owoce na deser. Pakujemy się i odpoczywamy.

9 kwietnia
Wstajemy koło 5tej. Pakujemy się i na paluszkach wychodzimy z domu. Jedziemy metrem na dworzec Bercy. Stamtąd o 8:30 mamy Flixbusa do Brukseli. Jedziemy przez płaskie tereny - wiekszość krajów przez które podróżowalismy była górzysta, ciekawe zobaczyć po dłuższym czasie coś płaskiego :) Jest zielono i słonecznie.